Toets(matrijz)en

Welke toetsmatrijssoort past het beste bij mijn onderwijs: Oefening, Oefentoets of Toets?

Inleiding op de toetsmatrijs in Remindo

In de toetsmatrijs in Remindo plaats je de vragen die in de toets moeten komen, bepaal je de volgorde waarin de vragen worden aangeboden en bepaal je de instellingen van de toets (‘Toetsmatrijsinstellingen’). De toetsmatrijs kun je alleen opbouwen met vragen die zijn ‘goedgekeurd’ in de vragenbank. Een toetsmatrijs bouw je op met ‘regels’, dat zijn de bouwstenen van je toets. In de regels plaats je vragen.

Vaak worden alle vragen uit een regel tijdens de toets aangeboden, maar je kan instellen dat maar één of enkele vragen (bv 3 uit totaal 8) uit een regel aan een student wordt/worden aangeboden. Deze selectie per regel verschilt per student. Daarnaast zijn nog drie toetsmatrijsvarianten mogelijk, waaronder de exacte kopie. De varianten maak je vanuit een brontoetsmatrijs.

Wijzigingen in de (goedgekeurde) vragen die je gebruikt in je toetsmatrijs, worden direct doorgevoerd in je toetsmatrijs. Alleen ‘goedgekeurde’ toetsmatrijzen kunnen worden ingepland en afgenomen. Goedgekeurde toetsmatrijzen kun je testen vanuit studentperspectief.

Oefening, Oefentoets of Toets?

Als je digitaal toetsen inzet, moet je bij het maken van een nieuwe toetsmatrijs een ’toetsmatrijssoort’ kiezen. Je kan kiezen uit: ‘Oefening’, ‘Oefentoets’ en ‘Toets’*.

Bij de ene onderwijsvorm/het ene onderwijsdoel past een ‘Toets’ beter, bij de andere onderwijsvorm/het andere onderwijsdoel past een ‘Oefentoets’ of ‘Oefening’ weer beter. De tabel hieronder helpt je op weg om de juiste toetsmatrijssoort te kiezen. Uiteraard kun je ook je key-user om advies vragen.

Wil je je toets opdelen in onderdelen, oriënteer je dan op het stappenplan in Remindo. De keuze voor deze geavanceerde optie maak je idealiter vóór je een toets opbouwt. De basiskennis over het maken van een toetsmatrijs heb je bij een stappenplan ook nodig.

*Het woord ‘toets’ heeft in het onderwijs natuurlijk een brede betekenis. Met de toetsmatrijssoort ‘Toets’ wordt bedoeld: een summatieve toets, dat is een toets die een (deel)cijfer als resultaat heeft

In de tabel zie je toetsmatrijsinstellingen per toetsmatrijssoort. Het woord toetsmatrijsinstellingen kun je ook lezen als ‘mogelijkheden’ of ‘opties’.

Als je een keuze voor een toetsmatrijssoort hebt gemaakt, lees je via onderstaande links ‘hoe’ en ‘waar’ je een nieuwe toetsmatrijs in Remindo aanmaakt: