Handleidingen

Werken met een brontoetsmatrijs: het principe

Een ‘brontoetsmatrijs’ is een toetsmatrijs die gebruikt wordt als basis om nieuwe toetsmatrijzen uit te genereren. In een brontoetsmatrijs verzamel je alle vragen die je voor een bepaald vak of tentamen hebt. Je verdeelt de vragen per thema en niveau over de regels van de toetsmatrijs. Elke keer als je een toets hebt, genereer je een nieuwe toets uit de brontoetsmatrijs. De nieuwe toets die je uit de brontoetsmatrijs hebt gegenereerd heet een ‘variant’ in Remindo en is in het toetsoverzicht visueel gekoppeld aan de brontoetsmatrijs.

Het werken met een brontoetsmatrijs heeft de volgende voordelen:

• Het scheelt tijd. Je hoeft niet voor iedere toets een volledig nieuwe toetsmatrijs samen te stellen en vragen toe te voegen.
  • Het scheelt zoeken in de vragenbank. Je voegt vragen die je nieuw hebt aangemaakt in de vragenbank, een keer toe aan de brontoetsmatrijs.
  • Elke keer als je een set van vragen in een kopie-toetsmatrijs opslaat, selecteert Remindo zelf de vragen voor de toets. Remindo houdt automatisch bij welke vragen het minst aan bod zijn gekomen en selecteert deze vragen.

• Tip! Als je nog efficiënter wilt werken met de vragenbank en de brontoetsmatrijs, moet je in de vragenbank evenveel subcategorieën als regels in de brontoetsmatrijs aanmaken. Iedere subcategorie laat je overeen komen met het onderwerp/thema van de regel. Je kan nu in plaats van losse vragen aan de regel toe te voegen een hele subcategorie aan de regel toevoegen. Het voordeel hiervan is, dat de vragen die je later aan een subcategorie toevoegt automatisch in de regel van de toetsmatrijs komen te staan. Zie vragen toevoegen aan de toetmatrijs.

• Selecteer per regel hoeveel vragen je over een onderwerp in een toets wilt hebben. Gebruik hiervoor de knop Selecteert alle vragen, zie Opties binnen de regels.
    • Klik op Toetsmatrijs opslaan, als je klaar bent met het toevoegen van de vragen.

Je kunt een variant van de bestaande brontoetsmatrijs maken. Zie onderstaande afbeelding. Er zijn vier mogelijke varianten:

• Maak een volledige kopie van alle instellingen en regels (feitelijk geen variant, maar een kopie; zie hier voor uitleg)
    • Kopieer alle instellingen en bepaal een vaste set vragen
    • Kopieer alle instellingen en bepaal een vaste set vragen met behoud van huidige regels
    • Kopieer alle instellingen en voeg alle regels samen

Hier vind je meer informatie over de verschillende varianten en hoe je die aanmaakt.

Je kunt de brontoetsmatrijs ook gebruiken zonder een variant aan te maken. Wanneer de brontoetsmatrijs wordt ingepland als toets, zal per Regel het aantal vragen worden getoond dat is ingesteld bij de knop ‘Selecteert alle vragen’. Let hierbij op dat er per student verschillende vragen getoond kunnen worden.

Voorbeeld (zie onderstaande afbeelding): Als er van een Regel met de vragen A, B, C, D en E drie vragen geselecteerd worden in de toets, kan de ene student vraag A, B en D krijgen, en de andere student vraag B, D en E.

Wil je dat alle studenten dezelfde vragen krijgen, maak dan een variant aan met een vaste set vragen (zoals genoemd in stap 4).

• Tip! Maak je gebruik van een brontoetsmatrijs en wil je dat deze zelf nooit gebruikt wordt als toets? Kies bij de Uitleveringsinstellingen dan de optie: ‘Lever deze matrijs nooit uit aan de afnameomgeving’. Zo blijft duidelijk dat het gaat om een brontoetsmatrijs en zo kan de matrijs niet in de afnameomgeving terecht komen.