CAT supportsite: Digitaal toetsen met Remindo

Wijzigingen in standaardinstellingen toetsmatrijs

Let op! Vanaf 22 juli 2022 zijn er wijzigingen in enkele standaardinstellingen voor toetsmatrijzen in Remindo.

In de beheeromgeving van Remindo (uu.remindotoetsmanager.nl) zijn er vanaf 22 juli 2022 een aantal wijzigingen in de standaardinstellingen van de toetsmatrijs voor een summatieve toets (met standaardinstellingen wordt bedoeld de instelling die bij default gegeven wordt). De nieuwe standaardinstellingen zijn gekozen na goed overleg tussen verschillende betrokken partijen, zodat het instellen van een toetsmatrijs voor een groot aantal gebruikers binnen de UU eenvoudig en snel verloopt. We begrijpen dat de nieuwe instellingen niet voor alle gebruikers de juiste instelling is, en deze zijn natuurlijk wel aan te passen. Let daarom goed op of de instellingen voor jouw toets goed staan wanneer je vanaf genoemde datum een toetsmatrijs instelt.

Nieuwe standaardinstellingen

De nieuwe standaardinstellingen die afwijken van de vorige standaardinstellingen bij de (summatieve) toetsmatrijs zijn als volgt:

Instelling Wat voor wijziging?
Rond score af op

Aangepast naar 2 decimalen

Toelichting: bij het afronden op 2 decimalen is beter te zien hoe een student heeft gescoord en is bij exports een zuiverder cijfer te gebruiken.

Voorheen: ‘1 decimaal
Afrondingsmethode

Aangepast naar Normale afrondingsmethode

Toelichting: In aanvulling op de instelling om 2 decimalen te tonen is nu meteen zichtbaar of een student een 5,49 of een 5,50 heeft gescoord, waardoor het niet meer nodig is om de instelling te zetten op afronden naar beneden op het cesuurpunt.

Als de instelling “Rond score af op” handmatig wordt aangepast naar 1 decimaal is het afronden rond het cesuurpunt wel iets om in de gaten te houden.

Voorheen: ‘Normale afrondingsregels, rond naar beneden af op het cesuurpunt
Tekst markering beschikbaar

Aangepast naar Sta markeren in de gehele vraag toe.

Toelichting: in langere stukken tekst of in complexere vragen kan het een student helpen om in de vraag te markeren met als doel het verhogen van het begrip van de vraag. Markeren is alleen mogelijk in de vraagtekst en/of casustekst. Een eigen antwoord kan niet gemarkeerd worden.

Voorheen: ‘Sta markeren van tekst nooit toe
Toon max. aantal te behalen punten per vraag gedurende de toets?

Aangepast naar Ja, altijd

Toelichting: het is belangrijk om transparant te zijn naar studenten toe en aan te geven hoeveel punten er te halen zijn bij elke vraag. Door deze instelling altijd aan te zetten hoeven docenten niet meer per vraag (in de vraagstelling zelf) aan te geven hoeveel punten de vraag waard is.

Voorheen: ‘Gebruik de instellingen van de Afname-omgeving