CAT supportsite: Digitaal toetsen met Remindo

Update m.b.t. maatregelen Coronavirus

Nieuws vanwege situatie Coronavirus

Vanwege de uitval van alle summatieve digitale tentamens t/m 20 april 2020, wijzen we je hieronder op een aantal alternatieven:

1. Online ‘open boek’ tentamens kunnen worden afgenomen via toetssoftware Remindo op de computer van de student thuis. Studenten vullen hier hun antwoorden in en kunnen alle bronnen gebruiken die er beschikbaar zijn.
    2. Al klaargezette toets in Remindo, indien deze omgezet kan worden naar ‘open boek/bronnen’ variant, kun je het tentamen door de student thuis op de computer laten maken tijdens het geplande tijdsslot. Houd er hierbij dus rekening mee dat de internetbeveiliging en surveillance, zoals in de toetszaal plaatsvindt, er niet is. Denk hierbij aan de vragen omvormen tot open vragen, essayvragen of andere vraagstellingen waarbij het antwoord niet kan worden opgezocht op internet waardoor frauderen moeilijker is.
    3. Opdrachten voor een cijfer: denk aan het  schrijven van een essay, het maken van een poster, geven van een online presentatie, feedback op elkaar geven (voor een cijfer). Via Blackboard lever je de opdrachten (assignments) in en kun je deze van feedback voorzien. Voor opdrachten zijn nog diverse andere tools te gebruiken, zie de toolwijzer van Educate-it.
    4. Alternatieve oplossingen: bij sommige cursussen is het niet mogelijk om alles volledig online met Remindo of Blackboard te toetsen. Bijvoorbeeld bij wiskundetentamens ofwel delen van scheikunde of natuurkunde waarbij formules of het tekenen van structuren belangrijk zijn. Oplossingen zouden kunnen zijn dat studenten schermopnames maken ofwel video’s/foto’s maken van hun geschreven berekeningen op papier en die delen met de docent.
  • Docenten die bij bovenstaande alternatieven onderwijskundige ondersteuning wensen, kunnen contact opnemen met onderwijsadviesentraining@uu.nl
  • Mocht de docent graag zijn/haar tentamen willen herplannen in de digitale toetszaal, dan verloopt dit proces volgens de reguliere weg van facultaire roostering.
  • Meer informatie vind je op de Intranetpagina ‘Onderwijs op afstand’

Overig nieuws:

• Releases voor Remindo: Op 2 februari 2020 is een release van Remindo uitgerold. Lees in de Verkorte releasenotes 20.1 wat er is vernieuwd.
  • Bij het werken met Remindo versturen docenten en ondersteuners regelmatig gevoelige informatie. Met SURFfilesender kun je (bv.) toetsvragen of persoonlijke gegevens eenvoudig op een veilige manier verzenden.